Κυριακή, 15 Ιανουαρίου 2012

ΑΕΡΑΣ: ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΑΕΡΑ

ΑΕΡΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Ιδιότητες του αέρα
Μια από τις πρώτες μέρες που επιστρέψαμε στο Νηπιαγωγείο μας και ασχοληθήκαμε με τον πίνακα αναφοράς του καιρού, παρατηρήσαμε πως έξω είχε λίγο αεράκι που φαινόταν στα δέντρα που κουνιότανε.
Σε πρώτη φάση και προκειμένου να ανιχνεύσουμε τις γνώσεις των παιδιών για τον αέρα, ρωτήσαμε τα παιδιά:
- Που καταλαβαίνουμε ότι έξω έχει αέρα;
Τα παιδιά απάντησαν:
  • Τον αέρα τον ακούμε και σφυρίζει.
  • Τον αέρα τον αισθανόμαστε
- Και αν ο αέρας είναι σιγανός και δεν ακούγεται, τότε πως καταλαβαίνουμε ότι έξω έχει αέρα;
Τα παιδιά απάντησαν:
  • Βλέπουμε τα λουλούδια στον κήπο που κουνιούνται.
Συμπεράσματα:
  • Τον αέρα τον ακούμε
  • Τον αέρα δεν τον βλέπουμε, αλλά βλέπουμε την δύναμή του και την κίνηση που προκαλεί στα πράγματα (δέντρα, φύλλα, λουλούδια, κύματα της θάλασσας)

- Που υπάρχει αέρας; Μέσα στην τάξη μας έχουμε αέρα;
Τα παιδιά απάντησαν:
  • Αέρα έχουμε μόνο έξω και όχι μέσα στην τάξη μας.
Η απάντηση των παιδιών ήταν αναμενόμενη μιας και τα παιδιά έχουν συνδέσει τον αέρα με την δύναμή του και πιστεύουν πως αέρας υπάρχει όταν φυσάει μόνο.

1ο πείραμα: 
Φτιάξαμε μια αυτοσχέδια βεντάλια την κουνάμε στο πρόσωπο και τα μαλλιά τους και τα παιδιά παρατηρούν τον αέρα.
Συμπεραίνουν:
  • Τον αέρα τον δημιουργεί η βεντάλια, αλλά παρ όλα αυτά αέρας δεν υπάρχει μέσα στην τάξη μας.
2ο πείραμα:
Φουσκώσαμε ένα μπαλόνι και το αφήσαμε να ξεφουσκώσει. Τώρα που δεν υπάρχει βεντάλια που βρέθηκε ο αέρας.


Συμπεραίνουν:
  • Τον αέρα τον έχουμε μέσα μας, αλλά παρ' όλα αυτά αέρας δεν υπάρχει στην τάξη μας. Τον αέρα τον βγάζει το air condition.
3ο πείραμα: 
Κλείσαμε το air condition και ζητήσαμε από τα παιδιά να πάρουν βαθιές ανάσες και έπειτα να εκπνεύσουν. Το επαναλάβαμε αρκετές φορές.

Συμπεραίνουν:
  • Αέρας υπάρχει παντού μέσα και έξω. Στη Νέα Φώκαια, στη Θεσσαλονίκη, και σε όλη τη γη.
- Τον αέρα μπορούμε να τον φυλακίσουμε κάπου; Να τον βάλουμε κάπου και να πιάσει χώρο;
Τα παιδιά απάντησαν:
  • Ο αέρας δεν πιάνεται. Δεν μπορούμε να τον βάλουμε κάπου μέσα.
 1ο πείραμα:  Με μια σακούλα "μαζεύουμε" αέρα και τη σφίγγουμε καλά. Τα παιδιά αγγίζουν τη φουσκωτή σακούλα και
Συμπεραίνουν:
  • Ο αέρας φυλακίζεται. Ο αέρας πιάνει χώρο.
Το παραπάνω πείραμα το επαναλάβαμε στην αυλή την ώρα του διαλείμματος. Ο καθένας μάζευε με μια σακούλα αέρα.










Την πρώτη μέρα λοιπόν συμπεράναμε:
  • Τον αέρα τον ακούμε
  • Τον αέρα δεν τον βλέπουμε αλλά βλέπουμε την δύναμή του και την κίνηση που προκαλεί στα πράγματα (δέντρα, φύλλα, λουλούδια, κύματα της θάλασσας).
  • Τον αέρα τον αισθανόμαστε
  • Ο αέρας υπάρχει παντού, μέσα και έξω.
  • Ο αέρας πιάνει χώρο.



1 σχόλιο:

Myrtw είπε...

Ελένη, πολύ ωραία η προσέγγισή σου για τον αέρα. Αυτό ισχύει για όλες τις σχετικές αναρτήσεις.
Τα πειράματα είναι τα πιο δύσκολα στην προσέγγιση γιατί θα πρέπει να προσέξεις να μην παρερμηνεύσουν τα παιδιά αυτά που θα πείς και κυρίως θα πρέπει να προσέχεις ΤΙ θα πεις.
Σε βρίσκω σωστή;) Πολλές καλημέρες!